Strefa dziecka
"Dziecko, bawiąc się, doznaje po raz pierwszy w życiu radości twórcy i władcy" A. Kępiński
Strefa rodzica
strona główna / strefa rodzica / porady i artykuły / Nagradzanie i karanie malucha

Nagradzanie i karanie malucha

01.12.11
wychowanie, kara, nagroda, niegrzeczne dziecko

Kwestia nagradzania dziecka za poprawne zachowanie i karania za złe jest od lat poddawana burzliwej dyskusji. Oczywiście nagradzanie jest o wiele bardziej pożyteczne, pod warunkiem, że jest stosowane umiejętnie. Mimo wszystko dyscyplina w stosunku do niegrzecznego dziecka również jest potrzebna. Jak zatem umiejętnie nagradzać oraz karać malucha?

Przede wszystkim trzeba dziecku wytłumaczyć na czym polega dobre i złe zachowanie oraz ustalić z nim system nagradzania-karania w poszczególnych przypadkach. Rodzice powinni określić zasady, którymi będą się kierowali wymierzając kary i stosując nagrody. Niezmiernie ważne jest, aby dziecko je zrozumiało: zależnie od wieku można je napisać lub np. namalować, zawsze jednak maluch powinien przypieczętować zapoznanie się z nimi (np. złożonym podpisem, odciskiem palca). Ustalone nagrody i kary muszą być stosowne do sytuacji. Nie powinno się dziecku obiecywać, że np., za posprzątanie pokoju lub wyniesienie śmieci dostanie pieniądze, bowiem takie zachowania uczą malucha materialistycznego podejścia do życia. W przyszłości dziecko uzna, że za każdą wykonaną czynność należeć mu się będzie zapłata.

Warto ustalić system dodatnich punktów za dobre uczynki i ujemnych za złe. Punkty powinny być zapisywane w widocznym miejscu, by malec miał do nich dostęp i mógł kontrolować swoje poczynania. Mogą to być kamyczki wrzucane/odejmowane ze słoika, czy tablica ze słoneczkami i chmurkami. Za każdym razem kiedy przyznajemy punkty, dziecko powinno wiedzieć, jaka jest tego przyczyna. Przykładowo: „Ustaliliśmy, że nie będziesz wchodził na szafkę, prawda? Przed chwilą tam byłeś, dlatego teraz dostaniesz 1 chmurkę”. „Pięknie posprzątałeś pokój! Chodź, przykleimy słoneczko na Twojej tablicy”.

Warto również określić cel: konkretny (np. 10 kamyczków) i osiągalny dla dziecka (zbyt łatwy lub zbyt trudny nie będzie motywował). Za zdobycie odpowiedniej liczby plusów (osiągnięcie celu) dziecko czeka nagroda, np. w postaci pójścia na lody, do kina lub do zoo, a za zgromadzenie konkretnej liczby minusów kara, np. uniemożliwienie dziecku obejrzenia bajki czy gry na komputerze. Warto przed ostatecznym wymierzeniem dziecku kary przypomnieć, że limit minusów za chwilę zostanie osiągnięty. Być może to ostrzeżenie pomoże maluchowi poprawić swoje zachowanie i uniknąć kary.


Dzięki takim metodom dziecko nauczy się rozróżniać postępowanie właściwe od negatywnego, a przy tym nawiąże dobre relacje ze swoimi rodzicami czy opiekunami. 


Autor:
Beata Męcińska
oceń artykuł: oceń na 1 oceń na 2 oceń na 3 oceń na 4 oceń na 5

Komentarze (0)