Strefa dziecka
"Dziecko, bawiąc się, doznaje po raz pierwszy w życiu radości twórcy i władcy" A. Kępiński
Strefa rodzica
strona główna / o nas / Scenariusze zajęć

Scenariusze zajęć

04.10.11
scenariusze zajęć, zabawy z małym dzieckiem, rozwój dziecka

Jednym z podstawowych celów edukacji przedszkolnej jest nauka ogólna o otaczającym świecie: zasadach jego funkcjonowania, zjawiskach atmosferycznych czy przyrodzie. Nie jest to zadanie proste, ale można pomóc dziecku poprzez integrowanie doświadczeń, czyli doświadczanie jednego elementu na wiele sposobów i różnymi zmysłami.

 

Przykładowo:
jeśli chcemy uświadomić dziecku czym różni się jesień od innej pory roku  pójdźmy z dzieckiem do parku w poszukiwaniu jej oznak. Zbierzmy jesienne skarby a następnie wykorzystajmy je w czasie realizowania scenariuszy. W ten sposób dziecko zobaczy, poczuje, doświadczy a nawet usłyszy jesień.

 

My zadbamy o to, aby proponowane zajęcia nawiązywały do pór roku i kalendarzowych wydarzeń tak, jak to się dzieje w przedszkolu. Twoją rolą będzie korzystanie z nich i odpowiadanie na pojawiające się pytania pociechy.

Pamiętaj jednak, że dziecko powinno także doświadczać świata uczestnicząc w nim: chodźcie więc na spacery do lasu lub parku, oglądajcie zmieniającą się przyrodę i rozmawiajcie na temat otaczającej rzeczywistości.

Przedszkole ma również przygotować dziecko do roli ucznia oraz pomóc w jego wszechstronnym rozwoju. Przygotowane scenariusze podzielone są na plastyczne/manualne i ruchowe, aby wspomagać rozwój:

  • motoryki małej (praca dłoni i palców) niezbędnej do późniejszej nauki pisania
  • motoryki dużej (fizyczny), niezbędny do zachowania prawidłowej postawy ciała
  • kreatywności, niezbędny do radzenia sobie w różnych sytuacjach  
  • logicznego myślenia, niezbędny do nauki matematyki
  • zmysłów.

W okresie przedszkolnym dziecko integruje bodźce wzrokowe, słuchowe, smakowe i czuciowe. Integracja sensoryczna w tym wieku pozwala na prawidłowe pojmowanie otaczającego świata wszystkimi zmysłami. Przykładowo: malowanie dłońmi czy stopami pozwala na rozwój układu dotykowego a zabawy z dźwiękiem rozwijają zmysł słuchu.

 

Aby praca ze scenariuszami miała sens poniżej prezentujemy kilka złotych zasad, które powinny być przestrzegane.

  • Dobra zabawa to najlepszy sposób na naukę! Bawcie się a zdobywanie wiedzy przyjdzie samo.
  • Każde dziecko jest wyjątkowym człowiekiem o własnym tempie rozwoju- nie porównuj, nie oceniaj dziecka i nie naciskaj na uzyskanie efektu!
  • Nie jest ważny efekt końcowy prac. Ważny jest sam proces tworzenia i możliwość doświadczania.
  • Twoja bliskość daje dziecku poczucie bezpieczeństwa i pozwala otworzyć się na poznawanie nowego. Być blisko nie oznacza jedynie obecności fizycznej- włącz się do zabawy. Też maluj, wycinaj i biegaj.
  • Jeśli Twoje dziecko nie chce realizować scenariusza – nie wolno go do tego zmuszać. Może zwyczajnie woli lepić słonia niż proponowanego ślimaka?  
  • Nie wyręczaj dziecka. Jeśli sobie z czymś nie radzi –pomóż ale nie rób za nie.

Autor:
Beata Męcińska
oceń artykuł: oceń na 1 oceń na 2 oceń na 3 oceń na 4 oceń na 5

Komentarze (0)